Let Me Love You, kapitel 3.

Hon ger mig hennes telefon nummer och jag skriver ner min adress på en lapp och ger den till henne. Sen kramar vi varandra innan vi skiljs åt.




Jag tittar till pastan, den ska bara koka någon minut till, jag ställer fram salladen och sen fixar jag det sista med kycklingen. Jag går och byter om till ett par ljusa jeans med en vit tshirt och en jeans skjorta över det. Väl tillbaka i köket när jag precis blandar pastan med kycklingen och peston så ringer det på dörren. Jag torkar snabbt av händerna på handduken som hänger vid spisen och sen går jag för att öppna. Jag möts av Ebbas söta leende.
- Hej säger hon glatt.
- Hej! Kul att du hittade hit.
- Ja eller hur!
Hon har en stickad vit/silver tröja med ett grått linne under och svarta läder tights. Jag tar ett steg framåt mot henne och ger henne en kram. Jag drar in den söta lukten och sen tar jag ett steg bakåt och hjälper henne av med jackan.
- Vad gott det luktar säger hon.
- Just det MATEN! Jag skyndar mig mot köket.
Jag hör Ebba skratta och hon stannar till när hon kommer in till köket.
- Vad fint du gjort, utbrister hon.
- Tack! Fast det är ju inte finare än du, jag ler mot henne och hon tittar ner.
Jag ställer fram maten och sen drar jag ut stolen åt henne, hon sätter sig och sen hämtar jag äpple cider i kylen. Jag häller upp i våra glas och sen sätter jag mig. Vi äter kycklingen med pasta och sallad till. Vi pratar om allt möjligt precis som första gången vi träffades på cafeet. Ebba berättar att hon flyttat till London för att plugga till reseguide. Hon ler flera gånger och får mig att bli precis så där varm som på cafeet. Utan att riktigt märka det så inser jag att hon får mig att skratta och vara mig själv. Det brukar ta ett tag innan jag verkligen är mig själv med någon. 
- Vad gör du egentligen, frågar hon plötsligt, alltså pluggar du eller?
- Jag är i ett band, säger jag och ler lite generat. 
- Va!? Hon ser förvånad ut.
Jag berättar allt om x-factor och One Direction och hon lyssnar intresserat. När jag är klar är vi tysta en stund innan hon säger att det verkar coolt. Vi skrattar, det är något med sättet hon säger det på. Till slut bestämmer vi oss för att duka av eftersom vi ätit klart för länge sedan. Vi hjälps åt att sätta in disken i diskmaskinen och precis när jag tagit våra glas så vänder Ebba sig om så att hon råkar få cider på tröjan. 
- Nej förlåt, säger jag och hämtar en servett.
- Det är lungt säger hon.
Jag ger henne servetten och hon börjar torka bort det värsta.
- Vänta här säger jag, sen går jag mot mitt sovrum.
Jag kommer tillbaka med en blå tshirt med musse pigg på. Jag räcker den mot henne.
- Tack, säger hon. 
- Jag kan tvätta dina andra tröjor om du vill, min tvättmaskin är snabb!
- Okej, hon ler mot mig, jag ska bara byta först. 
- Toaletten ligger vid första till vänster vid hallen, säger jag.


En stund senare står vi vid tvättmaskinen, jag häller i lite tvättmedel och råkar tappa ner paketet i tvättmaskinen. Vi skrattar och tar upp det och försöker ta upp det mesta men det har liksom åkt ner bland tröjorna, så det går inte att få upp allt. Vi startar tvättmaskinen i alla fall. Sen går vi och sätter oss för att titta på tv.
- Jag tror jag glömde min telefon vid tvättmaskinen, säger Ebba efter en stund. Jag sitter ganska inne i programmet och nickar till svar. Hon går iväg och jag rycker till när jag hör henne ropa.
- ZAYN KOM! 
Jag skyndar mig till henne och när jag kommer in till tvättrummet så möts jag av massa skum som bara forsar ut från tvättmaskinen.
- Hur stänger man av? Ebba letar livrädd efter rätt knapp.
- Vet inte, vi provar den dära, jag trycker på en knapp som bara gör att maskinen börjar brumma.
- Fel tror jag, säger jag.
Vi skrattar och försöker få av maskinen, skummet är överallt och fyller hela rummet. Plötsligt halkar jag till och ramlar mitt i allt skum. Ebba skrattar och sträcker ut en hand för att hjälpa mig upp. Jag ställer mig upp rakt framför henne. Jag tar ett steg framåt och sätter upp händerna mot tvättmaskinen som hon står lutad mot. Vi tittar varandra i ögonen och sen möts våra läppar. Runt om oss är det massa skum och maskinen brummar ganska högt men allt som finns är hon och jag. När jag öppnar ögonen så tittar hon ner och ser förvirrad ut. Jag tar ner mina armar och då ser jag eluttaget. Jag drar ur sladden och hon ler men inte som förut.
- Om vi kommit på det från början säger jag. 
- Jag antar att jag får vänta lite längre på mina tröjor, säger hon. 
- Aa antagligen, svarar jag. 
- Jag borde gå hem, jag har ett prov att plugga till, säger hon.
- Absolut, svarar jag, hur kommer du hem?
- Jag tänkte gå, det är inte så långt, svarar hon.
- Jag kan ringa en taxi åt dig om du vill? Säger jag.
- Det behöver du inte, säger hon och tittar på mig.
- Det är lungt, svarar jag och går och ringer efter en taxi.
- Den kommer om tio minuter säger jag sedan.
- Okej, tack det är verkligen jätte snällt, säger hon.
Jag följer med henne till hallen och funderar hela tiden på vad jag gjorde eftersom allt plötsligt blev så annorlunda. Jag kanske gick för fort fram...
- Tack Zayn, maten var jätte god, säger hon.
- Tack själv, jag är glad att du gillade det, svarar jag.
Vi går ner för trappen och ut genom dörren och på gatan står taxin. Jag öppnar dörren åt henne och hon hoppar i. Jag betalar chauffören och ger honom lite dricks också. Sen ställer jag mig vid fönstret vid henne som är nervevat.
- Jag får komma förbi någon dag och hämta tröjan, säger hon sedan, när är du hemma?
- Inte imorgon då ska vi till Glasgow hela dagen, men på torsdag efter sex någon gång, säger jag.
- Okej det låter bra, säger hon och ler mot mig men inte likadant som förut. 
- Tack för ikväll säger jag, och förlåt för det där med dina tröjor.
- Det är lungt den här är ganska snygg säger hon och tittar ner på min musse tröja.
- Vi ses Ebba säger jag.
- Hej då, hon vinkar när taxin åker iväg.
Jag står kvar på gatan och tittar efter taxin. Det blåser till och jag ryser till, jag går upp till min lägenhet och funderar hela tiden på om jag inte borde kysst henne, men hon kysste mig ju tillbaka?






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0