Kapitel 1


Klänningen & masken                                        Baker & Spice




*piip piiiip piip piiiip* Jag slänger ut en hand mot väckerklockan utan att öppna ögonen, det vart sent igår, för sent. Jag kanske borde ha hoppat över efterfesten efter fotbollsmatchen, men favorit laget vann ju. Enda sen jag började på Falton Fabrics för en och en halv vecka sedan har schemat varit fullproppat! Men jag skulle aldrig klaga, jag är överlycklig över att få chansen att jobba på Faltons Fabrics, det största design huset i London i ett halvår! Att hoppat av direkt efter nian är galet och att flytta från Sverige är bara sjukt men vad gör man inte? Jag öppnar ögonen när jag inser att jag legat alldeles för länge i sängen, jag kollar på väckarklockan och den visade kvart över sex. FAAN! Dejten med kudden är officiellt över, jag ska vara på jobbet om 45 min! Jag hoppar upp ur sängen och drar av mig linnet och mina cupcakes shorts som jag brukar sova i. Ur garderoben drar jag fram en blå höst klänning och till den tar jag creamfärgade mönstrade strumpbyxor, och en grå tjocktröja som är stickad till. Medans jag försöker sätta upp håret i en knut springer jag till hallen och drar på mig ett par mörkbruna kängor. Jag tittar på klockan på armen och inser att jag är snabbare än jag trodde. Jag går in i badrummet och sminkar mig lite naturligt och lätt innan jag borstar tänderna. Jag tar på mig jackan och skyndar mig ut ur min lägenhet och låser dörren efter mig. Precis när jag gått ner för trappen och ut på gatan inser jag att busskortet inte ligger i fickan på mig mörkblåa jacka. Jag skyndar mig in och hämtar busskortet som ligger på bordet innanför dörren. Jag får springa nästan hela vägen till bussen, och hinner precis med den. Tack och lov.

Tio minuter senare går jag av vid Baker & Spice det mysigaste lilla cafeét i hela London! Jag beställer kaffe och pratar lite med Matthew, en kille som jobbar där, rätt så söt med sitt bruna rufsiga hår och varma ljusbruna ögon. Så fort jag fått mitt kaffe sticker jag runt hörnet och in genom snurrdörrarna till entren på Faltons Fabrics precis i tid. 

Fram till lunch får jag jobba med att beställa in tyger till det sista grejerna jag ska göra i vinterkollektionens ungdomskläder och jag kollar vad som finns kvar i textilrummet och skickar en analys till chefen. Eftet att det är avklarat hänger jag fram kläderna som några modeller ska visa upp idag på ett möte om Vinterkollektionen. Precis när jag markerat allt med modellernas namn så dyker Kelly upp med ett stort leende på läpparna. 
- Hej Sofia! Hänger du med på lunch?
- Visst, om vi går till det där franska stället som vi åt på förra veckan svarar jag glatt medans vi går till mitt skrivbord för att jämta min jacka och plånbok.  
Vi går till det franska stället och beställer mat, Kelly jobbar precis som jag på FF(Faltons Fabrics) fast på en annan avdelning, jag designar kläder och beställer in nytt material till mina designer och såna grejer medans Kelly jobbar som assistent till dam avdelningens chef. Och till skillnad från mig så kommer hon från London. 
- Har du hört om maskeraden frågar Kelly mellan några tuggor.
- Ja klart jag har svarar jag, fast vi får väl inte gå? Det är väl typ b-kändisar och typ bara lite personal som får komma?
- Ja egentligen men eftersom Emmet min kompis på dam avdelningen du vet, inte ska gå fick jag hans två biljetter! Du hänger väl med?
-Klart jag gör! utbrast jag, bara jag hittar någon bra outfit.
- Förresten så har jag hört att Blake Lively, Ed Sheeran och Tom Felton kommer! säger Kelly och lyfter lite med ögonbrynen. Tom Feeeltooon säger hon och ler. 
- Ge dig! jag hade en crush på honom i typ åttan svarar jag generat, fast om jag får chansen så... säger jag och vi skrattar. 

Tillbaka på FF så ska jag på möte med personalen på Ungdomssidan för att diskutera vinternskollektion in i minsta detalj, allt ska sedan redovisas om två månader så jag har inte jätte mycket tid på mig att göra klart vissa delar som jag har ansvar för. Till exempel den dära kappan... Hur som helst så går mötet bra och jag får beröm att de andra för det jag hittills har blivit klar med. När mötet är avslutat och några få justeringar klara så är dagen slut, tidigt idag faktiskt eftersom klockan bara är fyra! Jag börjar fundera över maskeraden och går till ett rum på femte våningen fullt med festkläder. En hel del maskerad saker finns där. Jag kollar igenom en del i hopp om insperation och hittar en silver/guld mask med mönster i en låda med saker som ska slängas, den är trasig men jag bestämmer mig för att fixa till den.
På kvällen hemma får jag iden för den perfekta klänningen, jag springer upp till mitt rum där jag har byrån med skisspapper och mina bästa skisspennor. Jag skissar snabbt upp klänningen; Figursydd utan axelband fast puffigare nertill och aningen klockad. När jag har skissat färdigt letar jag fram lådan med övblivna tyger jag tagit med mig från Sverige. Jag hittar ett beigt tyg jag kan använda till själva basen av klänningen och ett beigt spetstyg som jag kan använda över för att få den mer detaljerad. Jag orkar inte fortsätta med klänningen ikväll så min hjärna får en välförtjänt vila. Jag går istället och sätter mig vid datorn och går in på twitter och skriver om klänningen och svarar på ett mention av min vänn Frida. *brrrr* Ett sms från Matthew, han skriver Hej! Vad gör du?, Jag svarar med Hej! Jag undrar om du vill gå på manchester united vs derby county fc med mig om tre veckor?? En kort stund senare får jag ett svar, Självklart vännen, låter super bra! Jag svarar med att vi borde snacka mer imorgon.
Kort stund senare går jag och lägger mig. Det är härligt att ha en vänn som håller på manchester united som mig så man kan se lite riktig fotboll ;)

Kommentarer
Postat av: Terese

Jättebra början på en novell :D vem av killarna kommer den handla om?:D

2011-10-23 @ 20:38:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0